Wed 13 SEP 18:00
Visual Art Exhibition / VERNISSAGE
Exhibition runs from 13—23 SEPTEMBER 2023
SUBSTRAT
Asle Nyborg (NO)
Asles målningar är öppna för olika tekniker och tillvägagångssätt. Fotoemulsion, vanligt foto, teckning och text. Målningarna är uppbyggda av associationer, inspirationer och visuella källor som fascinerar honom.
“Många bilder har funnit sin början i låttexter eller i dialogfragment från favoritfilmer, initierade av diktsamlingar och skönlitteratur. I mina arbeten finns alla dessa olika uttryck och referenser till litteratur, film och musik, särskilt tydligt i titlarna och textinslag i bilderna. Arbetsprocessen är en ständig dans för att skapa balans mellan kaos och harmoni i bilden, mellan yta och innehåll.
Text och foto bidrar inte bara som tematiska och litterära antydningar, utan också till bildens rent visuella struktur, en stringens och ett motstånd mot det måleriska flödet.
Över tid har jag samlat på mig en ett kartotek av foto och texter som jag ofta återvänder till och använder i nya sammanhang. Mitt arbetssätt kan ge associationer till samtida musik, särskilt till sampling, det som samplas lagras som ett ljudblock och detta ljudblock kan potentiellt sättes in i ett oändligt antal sammanhang. På samma sätt kan jag organisera och omorganisera mina visuella blockar och ständigt skapa nya konstellationer och uttryck.
Vi lever i en kopians kultur, där originalen verkar vara hänvisat till historien och kopian är huvudmotivet i samtiden. Många av mina arbeten kan läsas som en kommentar till en essay av Walter Benjamin“Konstverket i reproduktionsåldern”. Benjamin definierade konstverkets aura som verkets karaktär av att vara unikt, av att ha en engångsförekomst. Reproducerbarheten hotar denna aura, då engångsförekomsten ersätts av en massförekomst.”
- Asle Nyborg lives and works in Höganäs and was the owner of Vitlycke before it became a residency place for performing arts.
PRESS
“Hans färg läggs i skikt på skikt, den tillåts rinna och stänka. Grunden är ofta ett fotografi som framkallats direkt på duken och sedan målats över med akryl i flera vårdslöst pålagda lager, så att bilden ibland nästan försvinner. Över det linjer, prickar, oprecisa rutmönster som ett raster. Går man närmre kan man i ett verk hitta nedklottrade anteckningspapper som klistrats på duken. Den blandade tekniken tillsammans med de montageartade motiven ger förnimmelsen av ett tillfälligheternas spel.”
”Control” står det med vit text på ett svartmålat papper, intill ett foto av ett par på en shoppinggata. I en annan bild går två rockklädda män målmedvetet framåt. Människorna är suddiga, liksom fångade på språng. Vad säger det? Jag skulle kunna spekulera över sådant som samtidsmänniskans livsval, brådskan, den skenbara föreställningen om makt över tillvaron. Men vad jag framförallt tänker på är konstnärens egen kontroll över vad han gör. Och hur han leker med bristen på kontroll.” Helsingborg dagblad
BIO
Född i Levanger, Norge 1966, flytt till Oslo 1985. Påbörjad konstnärlig utbildning vid Strykejernet Tegne og maleskole i Oslo 1987-98. Antagen till Kunstakademiet i Trondheim 1992-93, sedan flytt tillbaka till Oslo och började på Statens kunstakademi 1993-97. Inleder kort efter avslutad utbildning samarbete med en rad konstgallerier runt om i Norge. 2001 flytt till Strömstad, sedan Tanum 2005 med uppbyggnad och renovering av Vitlycke gård till 2010. Efter Vitlycke gick flytten till Skåne, där han nu bor och arbetar i en gammal skola i Höganäs tillsammans med sin fru och son.