13 SEP 19:00
Vitlycke - CPA
U.F.O: Hyllning till Katalin Ladik
Irena Z. Tomažin (SI) / Jule Flierl (DE)
Föreställning
Längd: 60 min
Den ungersk-serbiska poeten och artisten Katalin Ladik anses vara "Yoko Ono på Balkan" och en pionjär inom ljud och performancekonst i sydöstra Europa. Med "SoundBodyPoetry" i hennes radikala kroppskonstperformance UFO Party från 1969 skakade hon om den dåvarande konstnärliga scenen och etablerade metoder för experimentellt röstarbete och fysisk gestaltning redan på 1970-talet.
I sitt första samarbete firar den tyska ljuddansaren Jule Flierl och den slovenska koreosångaren Irena Z. Tomažin sitt gemensamma intresse för Ladiks konstnärliga position: en hyllning som suddar ut gränserna mellan poesi, skådespeleri och experimentellt röstarbete, samtidigt som de två konstnärernas egen forskning om den fysiska upplevelsen av språk och artikuleringen av olika lager av rösten fortsätter.
PRESS
“En ljudperformativ hyllning väver trådar och kopplingar mellan två punkter i historien och mellan tre kreativa verk för att hylla konstnärens banbrytande arbete, men inte för att göra det till hennes att lämna arvet i det förflutna, utan för att erbjuda det moderna perspektivet." — Maša Radi Buh: Förenade kvinnliga hinder, Sigledal, 13.10.2021
"Det blir ännu bättre när Tomažin börjar förvränga bokstäverna U-F-O till skramlande, flaxande ljud. Det är en virtuos konsert som behandlar ovanliga zoner i sångområdet. Spänningen som uppstår på detta sätt, och också synligt sprider sig till publiken, släpps slutligen ut i en lång, snurrande, unison av rörelse. På så sätt blev föreställningen, trots några kortare, något tråkiga stunder, en vacker hyllning till Ladiks konstnärskap, som ville sätta röst, kropp och själ i rörelse. Det hände här också." — Pieter T'Jonck: UFO - Hommage till Katalin Ladik, PZAZZ Theater, 29.3.2022
MEDVERKANDE
Koncept, koreografi, performance: Irena Z. Tomažin, Jule Flierl
Ljus: Gretchen Blegen
Ljud: Nicola Ratti
Kostym: Jean-Paul Lespagnard
Historisk rådgivare, dramaturg: Kata Kasznahorkai
Organisatör: Brigita Gračner
Bild: Dieter Hartwig, Sieke Kröne, Anja Weber
Produktion: Alexandra Wellensiek, Zavod Sploh / Špela Trošt
Produktion av: Irena Z. Tomažin + Jule Flierl i samproduktion med SOPHIENSÆLE (Berlin), Zavod Sploh (Ljubljana), Charleroi Danse Centre chorégraphique de Wallonie-Bruxelles (Brussels), PACT Zollverein (Essen). Med stöd av Hauptstadtkultur Fonds.
Presentation av föreställningen på HERE:2023 finansieras av Europeiska Unionen, Kreativa Europa projekt Beyond Front@: Bridging Periphery.
BIOGRAFI
JULE FLIERL
Jule Flierl studerade modern dans vid SEAD-SALZBURG samt koreografi vid EXERCE Montpellier och har arbetat som dansare med Bryan Campbell, Martin Nachbar, Ibrahim Quarishi, Tino Sehgal, Meg Stuart etc. Flierl arbetar med en somatisk röstmetod kallad "Lichtenberger-metoden". Friktionen mellan hennes träning i olika samtida danstekniker och hennes sångträning banade väg för Flierls koreografiska verk som utforskar röst som dans. STÖRLAUT (2018) speglar hennes forskning om Valeska Gerts klangdanser på 1920-talet.
IRENA Z. TOMAŽIN
Irena Z. Tomažin är dansare, experimentell sångerska och filosof verksam inom experimentell teater och musik. Hennes verk har analyserats av bland andra Bojana Kunst (Dansarens röst) och Sophie Herr (Geste de la voix et théatre du corps), och hennes skrifter om vokalfilosofi har publicerats i olika konstpublikationer. Hon har släppt tre album: Crying Games, Taste of Silence och Lump in the throat. Hennes arbete är ett konsekvent utforskande av den icke-språkliga rösten som medium i kroppslig performance.